perjantai 30. joulukuuta 2016

Sosiaalitesti

Meillä ei käy koskaan kukaan kylässä. Paitsi sukulaisia silloin tällöin. Esim eilen sisko perheineen 😊

Joskus kauan sitten kävi jotain kavereita, mutta enää heitä ei ole näkynyt vuosiin. Ihmisen elämässä toki kaveruudet tulevat ja menevät. Eli jotkut ihmissuhteet jäävät joihinkin elämänvaiheisiin, ja kun itse kullakin elämä muuttuu niin sitten jossain vaiheessa sitä vain huomaa ettei niiden ja noiden kanssa enää ole tekemisissä. 

Joihinkin henkilöihin olen toki yhteydessä vaikkeivät he meillä käykään. Joillakin olen itse käynyt vaikkeivät he käy meillä. Myös niin, että olen ikäänkuin kutsunut itseni heille kylään. En osaa sanoa, tai en muista, että kuinka monta noista kerroista kun olen kavereita heidän kotonaan tavannut, niin moniko niistä on ollut sellainen, että olen kutsunut itseni kylään. Tai suorastaan vain mennyt kysymättä. Ja moniko sellainen että olen mennyt kutsuttuna. 
Muutamia lähipiirin ystäviä toki on sellaisia, jotka minua silloin tällöin kylään pyytävät. 

Sitten jos jätetään kyläily syrjään sosiaalisesta kanssakäymisestä. Niin jos ajatellaan puhelimella soittamista. Tunnetusti en tykkää soitella, joten eipä mullekaan sitten juuri kukaan soittele. Ihan on yhden käsin sormin laskettavissa ne ihmiset joiden kanssa juttelen mielelläni puhelimessa. Eli kyllä heitä on, mutta nykyään monet yhteydet tulee silti helpommin hoideltua verkon välityksellä. Eli puhelinkontaktejakaan ei juuri kenenkään enää ole - vaikka jotkut jutut olisi helpointa jutustella puhelimessa kuin mitä naputtaa johonkin chattiin. 

Sitten on vielä sellainen seikka. Että jos jätetään puhelimessa puhumiset ja kyläilyt (ja muut livetapaamiset - joita niitäkään ei ole kovin usein, valitettavasti) pois, niin kuinka usein joku kysyy minulta "mitä kuuluu?" tai ottaa muutoin yhteyttä, ilman että minä ottaisin ensin yhteyttä. Toisaalta ihan voin peiliin tietty katsoa, että kuinka monelta kysyn itse samaa? Mutta jos ajattelen omaa sosiaalista piiriä -mikä fb:n kavereiden määrän perusteella pitäisi olla suuri- niin aika harvassa ovat ne ihmiset, jotka oikeasti osoittavat millään tavalla, että niitä oikeasti kiinnostaisi olla yhteyksissä meikäläiseen. 

Ei kommentteja: