maanantai 28. syyskuuta 2009

Tulevien tokotuomareiden kollegiossa harjoittelumateriaalina


Kävin sunnuntaina Merrin kanssa KAS:n hallilla pidetyssä tuomarikollegiossa arvostelumateriaalina. Paikalla oli kaksi virallista tuomaria (Pipa ja joku Kaisa) ja kolme kokelasta. Pipalta sain suoritukseni jälkeen kommentit joka liikkeestä (suullisesti).


  • Luoksepäästävyys ja paikallaolo. Alo- ja avoluokkien koirat samassa erässä. Aika 2 min.

    Luoksep. tehtiin myös avo-luokan koirille. Merri nousi kun tuomari tuli luokse, mutta ei onneksi haukkunut eikä pakittanut.

    Olipa huisia hyljätä koira ja mennä ulos hallista. Varsinkin, kun Merri oli vakuuttunut - ja sitä myöten melkoisen levoton - siitä, että ihan hitusen matkan päässä siitä on jotain todella herkullista kätkettynä maahan! Palattaessa takaisin koirien luo YKSIKÄÄN koira ei maannut enää. Avoluokan toinen koira oli juossut piiloon kesken leikin. Merri oli kuulemma ensin ollut ihan ok:sti, mutta jossain 1,40min kohdalla oli jappassu... Ei sillä silti "äitiä" tullut ikävä niin kuin epäilin, vaan ne herkut siinä likellä kiinnosti. Sitä paitsi se varmasi ajattelee niin paljon, että jos noi muutkaan ei makaa niin en sitten minäkään.

  • Seuraaminen taluttimetta.

    ÖÖ? Liikaa käskysanoja, Merrin mielenkiinto herppaantui tämän tästä. Siltikään en ajattele että se ois ollut huonointa Merri-seuruuta. Se kuitenkin VÄLILLÄ seurasi ;) Eli ei menettänyt mielenkiintoaan hommaan täysin - mä tiedän miltä homma sillon näyttää, tämä ei ollut sitä. Ei tainnut onnata ykskään perusasento pysäyksissä. Kokeessa ois menny nollille. Sekä kommenttina myös se, että mä olin pitänyt toista kättäni jotenkin hassusti - mikä ei vissiin ollu hyvä. Eli tarkkana jatkossa, siltäkin osin.

  • Liikkeestä maahanmeno.

    Lähti hienosti seuraamaan. Muistin sanoa tarpeeksi voimakkaan/määrätietoisen käskyn, jolla koira meni sukkana maihin. Mutta, ei kestänyt takana käymistä vaan nousi ylös nuuskaamaan maisemia.

  • Luoksetulo.

    Pöh. En muistanut rituaaleja, joten pieleenhän se meni. Koira ei pysännyt. Ennen meiän suoritusta olin pihalla ottanut lyhyellä matkalla tän, ja sillon se pysäs. Mun vaan täytyy reeniä ihan miljuunasti tätä nyt kun  tiiän, että se osaa sen kyllä. Jos mä vaan ite teen tismalleen samallalailla kokeessa kuin reenatessa. *huohhuohhuoh* Merri on tarkkana, sitä ei huijata.

    Läpijuoksun lopussa rupesin lässyttämään jotain typeriä koiralle. Plus tein automaattina sivulle tulovahvistusta eli taputin vasenta reittäni merkkinä, että koira vois tulla kunnolla sivulle. Pöö! Eihän mitään sellaisia kokeessa pidä mun tekemäni!

  • Liikkeestä seisominen.

    Tämänkin kertasin pihalla. Seiso käskyllä istui, joten kokeilin vanhaa käskyä "sei" jolla seisahtui. Joten aattelin, että näillä mennään tällä kertaa.

    Hyvä seuruu, muistin sanoa sen sei'n tarpeeksi terävästi. Ja halleluuja! Koira pysäs ja jäi jopa seisomaan. Ja mikä merkillisintä! Se pysyi paikallaan kun kävin sen takana. Mun silmissä liike ihan priimaa, Pipa toki huomasi vinon perusasennon ja varmaan jotain muutakin (mitä en enää muista). Mutta tämä oli mannaa mun pienelle tokoilevalle sielulle

  • Nouto.

    Heh. Ensin heitin liian lyhyen matkan päähän kapulan. Siinä Merri malttoi vielä odottaa nouto-käskyä. Toisella kerralla käskin sen samaan tapaan pysymään paikallaan ennen kuin olin valmis, mutta tällä kertaa koira silti lähti ennakkona kapulan luo jossa sitten seisoi hönttinä hetken aikaa, että mitä kettua (kun käskyä ei kuulunutkaan). Ja parilla kehoituksella toi kapulan mulle.

  • Kaukot.

    Jäi ihan hyvin maihin, mutta ekaan siirtymään tartti kaksoiskäskyn. Ei ollu koira oikein hereillä ensin tai muistanut mistä oli kyse. Sen jälkeen vaihdokset hyviä. Ei pomppinut/liikkunut tippaakaan! Tosin mun pitää  tässäkin tarkkailla ittiäni, sillä kuulemma jotkut käsimerkit jäi ns päälle liian pitkäksi aikaa. On se tarkkaa... Noh, hyvähän näitä olisi tiedostaa.

    Mutta tässä kyl hoksas sen, että mun ei tod kannata näitä kauhiasti reenata kun reenatessa iskee epätoivo kun koira liikkuu ja pomppii ja tekee 120 asiaa siinä kun pitäs rauhallisesti tehdä noi siirtymät/asennon vaihdokset. Ja tähän saakka aina (*kop kop kop*) kokeissa tai sen kaltaisissa tilanteissa koira on toiminut ihan luxus-hienosti

  • Hyppy.

    4 lautaa (mun mielestä hivenen liikaa, 3,5 ois varmaan passelein Merrille - vaikka kyllähän se tostakin yli pääsee).

    Nyt ei ollut hämminkiä samaan tyyliin kuin viimeksi reeneissä. Onneksi. Muuten hyvä, mutta vino loppuperusasento.

Siitä mulla ei ole mitään havaintoa, että tuliko niistä kolmesta kokelaasta oikiat tokotuomarit eilisen perusteella?

Mä olin huomattavasti paljon rennompi kuin normaalisti, siis oikeissa kokeissa. Ja huolimatta siitä, että virallisesti ei oltas kovin häpysiä pisteitä kahmittu niin olin kyllä aidosti iloinen muutamien liikkeiden sujumisesta. Kaikenlaista reenittävää silti riittää. Enimmäkseen itseäni koskevaa kuten pidä näppisi kurissa (vähäeleistä) ja suu supussa (vain käskyt ei höpinää!) sekä harjoittele noutokapulan heittoa (ihan ilman koiraa).

Ei kommentteja: