torstai 22. toukokuuta 2008

Hiottavaa riittää, vaikka onneksi joskus on onnistumisiakin


Voi venkutin, kun oon niin iloinen kun Merri on ihan intopiukee tokokoira nykyään :) Välillä jopa tuntuu hetken verran, että se ei toimi pelkästään namin toivossa ;)

Ensin tehtiin paikallaoloa, mikä sujui hyvin. Olin ensin näkyvissä ja sitten piilossa pienen hetken, välillä kävin palkkaamassa koiran. Koira ei ollut moksiskaan mun piiloiluista. Loppuistuminenkin toimi.

Sitten harkattiin noutoa. Näytin Emmalle missä mennään, ja mentiin siinä, että Merri meni kapulalle ja rupesi sitten haistelemaan maata. Tuota se ei ole ennen tehnytkään. On ollut innokas noutaja.. sen jälkeen kun homman oppi. Saatiin hyviä neuvoja tehdä vaihtelevia ja erilaisia harjoituksia.

Kun muut kävivät yksitellen Emman tykönä, niin otin kääntymisiä, hyppyä ja kaukokäskyjä. Sekä ensin hieman lisää noutojuttuja. Kaukoissa yritin käyttää naksutinta, jonka olin jopa muistanut ottaa harkkoihin mukaan. Mutta Merri sekosi naksuttimesta ja tarjosi mulle miljoonaa asiaa rauhallisten kaukojen sijasta, joten eihän siitä mitään tullut... Hypyssä naksutin toimi hyvin, eli sain koiran tajuamaan että esteen jälkeen kuuluukin istua eikä seistä. Saatiin puolen tusinaa hyvää suoritusta.

Sitten käytiinkin kokeilemassa kaukoja Emman katsellessa. Meni pieleen. Merri vaan toljotti mua (käskinköhän mää sen pysymään maassa??) eikä noussut istumaan. Hmm... Mähän olen käskyttänyt sitä kuutisen vuotta sekaisin istu-maahan-seiso ja osaa sen aika hyvin, ts tosi hyvin. Mutta nyt ei osannut. Saatiin neuvoksi olla lähempänä koiraa ja palkata erikseen jokaisesta välivaiheesta...

Sitten otin itsekseni liikkeestä maahanmenon, meni hyvin, ei mitään ongelmaa mun käydä takana.

Seuraavaksi tein luoksetulon pysäytyksiä. Koska en tohtinut heitellä palloa, jottei muut koirat riehaantuisi niin käytin samaa käden heilautus (olin heittävinäni) -metodia ja sitten heitinkin namin. Tämä toimi tosi hyvin. Merri pysähtyy kuin seinään :) Muutaman toiston jälkeen otin läpijuoksu -luoksetulon. Ensin niin että lähdin juoksemaan itse kun koira oli tulossa mua kohti ja sitten pari normaalia.

Sitten teimme liikkeestä seisomista (halusin ottaa nämä kolme liikettä tässä järkässä ja katsoa sekoileeko Merri ts arpooko se tekemisiä), ja Merri seisoi upeasti käskystä. Ai kun olen tästä iloinen. Eli kyllä se oikeasti osaa tuon :) Ei kestä vielä sitä että menisin taakse, eli sitten liikkuu hivenen.. Tein myös ihan helppoja seisomisharjoituksia, eli kävelytin koiraa ja käännyin sen eteen ja käskin koiran seisoa ja siitä palkka.

Lopuksi otimme vielä paikallaolon, jossa eka olin näköetäisyydellä koiraan mutta aika kaukana. Sitten kävin palkkaamassa koiran. Ja sitten menin mökin verannalle piiloon. Koiruus pysyi paikallaan. Palkkasin maahan, mutta kun siirryin koiran sivulle niin kotvan päästä se nousi ylös. Eli pitää muistaa että vapauttaa koiran enimmäkseen sieltä maasta jottei se ennakoisi sitä istumista.. niin kuin se niin monesti on tehnyt eli josta me hetkeksi olimme päässeet eroon.

Mutta oikeesti, avon liikkeet tuntuvat vielä hauskoilta työstää. Tekemistä toki riittää vielä paljonkin, mutta mieli ei ole ollenkaan toivoton :)

Ei kommentteja: