maanantai 18. helmikuuta 2008

Karua eli takaisin maan pinnalle



Tokokoe. Haukipudas. 17.02.08
Tuomari: Piritta Pärssinen

Luoksepäästäväisyys 9
Paikallaolo 0
Seuraaminen kytkettynä 7
Seuraaminen vapaana 7,5
Liikkeestä maahanmeno 7,5
Luoksetulo 9,5
Liikkeestä seisominen 0
Estehyppy 8
Kokonaisvaikutus 9
yht.121,5p.




Kaikki oli menetetty siinä vaiheessa, kun Merrin molemmilta puolilta lähti koirat paikallamakuussa. Toinen ei oikeastaan ollut juuri sekuntia kauemmin maassa vaan alkoi heti haistelemaan (nousi siis seisomaan ja rupesi nuuskuttamaan ja liikuskelemaan) ja se toinen.. se nousi ylös ja rupesi haukkumaan. Sellaista epäileväisen/pelokkaan koiran haukkua. Ensin mä luulin että se haukku mua, mutta se haukkukin mun takana ollutta tuuletustörppöä (ks alla oleva kuva - joka on jostain agikisoista, mutta sama törppö joka tapauksessa)

joka tapauksessa koiralle joka ei ole tottunut tuollaiseen halliin yms se voi tietty olla aika paha paikka... (kun se tötterö vähän heiluu, on tumma jne). Joten se tolleri tuli haukkuen omistajansa luo. Ja sitten Merrikin nousi ylös ja tuli mun luo... Blaach.
Paikallamakuussa oli yhteensä kuus koiraa, ne muut pysyivät paikallaan. Mä olin muka lähtenet kokeeseen sillä tavoitteella, että ainakin tuo liike onnistuisi - pidin sitä jopa ns varmana. Joopa joo...

Ei mennyt nuo muutkaan osiot oikein nappiin. Tuomarin mielestä koiran seuraaminen on hyvää, siis silloin kun se seuraa - hihnaseuraamisessa kontrolloin sitä liikaa hihnalla. Vapaaseuruus se teki taas liikkeestä seisomisen kesken kaiken... Nyt oli käännökset kuitenkin parempia kuin viime viikolla. Ja itseasiassa mä olin tyytyväinen että seuraaminen meni noinkin hyvin - koska olin aika varma että sillä menee nenä maahan tuolla hallissa. Siellä kun on treeneistä jääneitä naminmurusia lattialla, mitä Merri tykkää imuroida itselleen aina kun olemme tuolla hallissa. Tai noh, agiliidon aikana se ei kerkeä sitä tekemään, mutta kaiken muun ajan kylläkin...
Liikkeestä maahanmeno muuten hyvä, mutta ei lähtenyt seuraamaan eli jäi jälkeen. Maahanmeno nopea, sen se koira kyllä osaa. (tuomarikin kommentoi nopeaa maahanmenoa, joten kaippa se sitä sitten on -
tuolta tuomarilta kun ei kyllä mitää saa ilmatteeksi)
Luoksetulossa vähän vino perusasento lopussa.
Seisomisesta teki hitaan maahanmenon.
Hypyssä liikkui pikkasen seisomisen jälkeen ja sitten istui omaan tahtiinsa.

Joka tapauksessa tuomarin mukaan koira vaikutti innokkaalta ja iloiselta :)


Siellä oli siellä hallin lattialla sellaisia astioita/törppöjä, ilmeisesti jotain merkkejä liikkenohjaajalle. Niitten ohi piti seurauttaa koiraa, Merri oli ihan varma että siellä on palkkoja ts että ne ovat namikuppeja. Agilityssä sitä on palkattu paljon namikupeista.. ja joskus tokossakin. Joten mistä se koira voisi tietää että nyt ne astiat eivät olleet sitä tarkoitusta varten... ?



Tuomari kommentoi vielä, että koira tarvitsee selvästi lisää häiriötreeniä - Merri kun pogoili liikkeenohjaaja kohti, kävi tsekkailemassa niitä "ruokakippoja" yms. Toisaalta enitenhän mä harkkaan yksinäni, hävettävän huonosti on tullut ryhmätreeneissä käytyä.. pitäisi kait parantaa tapa sen suhteen. Ja harkattava kauppojen pihoissa yms häiriöpaikoissa.

Ei kommentteja: