tiistai 30. huhtikuuta 2013

Elävänä Euroopassa 2012

Nonni. Viime kesän telttareissu. Palautuuko enää mitään mieleen?

Päivä 1. 27.6
Ajettiin Skellefteåån ensin jossa pyörittiin kaupungilla tovi ja jatkettiin sitten vielä matkaa hieman etelämmksi ja yövyttiin hieman Uumajan alapuolella. Leirintäalueella missä ollaan yövytty ennenkin. Ensimmäistä kertaa mentiin toistamiseen samalle leirintäalueelle. Ei sillä, että se olisi ollut luxushyväpaikka, mutta sattui sopivaan kohtaan lähellä nelostietä (onko se nelostie? no enivei).

Päivä 2. 28.6
Jatkettiin matkaa leirintäalueelta ja pysähdyttiin turisteilemaan Söderhamnin kaupunkiin. Jatkettiin ajelua ja yövyttiin Fagerstan suunnalla. Leirintäalueen vieressä oli hauska pieni järvi.

Päivä 3. 29.6
Turisteilua Vadstenassa. Se on yks meidän suosikki paikkakunnista Ruotsissa. Mukava pikku turistikaupunki. Nemille kiva uima/kahlailupaikka. Kiva paikka käydä koiria lenkittämässä pieni pyrähdys.. Tuolta jatkettiin matkaa ja leiriydyttiin Malmöön nurkille (Landskoneen).

Päivä 4. 30.6
Lanskonesta jatkettiin matkaa. Siltamaksujen jälkeen päästiin Ruotsin ja Tanskan sillalle ja eipä aikaakaan kun oltiin Tanskassa. Pörrättiin Köpiksessä tovi jotta löydettiin parkkipaikka ja käytiin koirien kanssa kävelyllä Kööpenhaminan turistivilinässä. Sieltä ajettiin Roskildeen ja havaittiin että The Festarit alkavat ihan lähiaikoina koska kaupunki oli tupatentäynnä festariväkeä. Käytiin keskustassa pieni mutka ja jatkettiin matkaa. Tehtiin myös havainto, että Tanskassa leirintäelueita ei löydy enää niin helposti kuin mitä Ruotsissa. Lopulta päädyttiin merenrantaan pienelle leirintäalueelle jossa enimmäkseen oli jotain kalastajia/veneilijöitä ja respanukko puhui vain saksaa/tanskaa. Tuo camping sijaitsi Haderslevissä.

Päivä 5. 1.7
Poistuttiin Tanskasta ja jatkettiin retkestelyä Saksaan. Ensin ajettiin turisteilemaan Lübeckkiin ja sieltä sitten pienempiä (kuin moottori)teitä etsiskeltiin ensimmäinen leirintäalue Saksassa. Se oli jossain kanalien tms vesialueiden välissä. Me yövyttiin jossain niemenkärjessä, jotain puualuetta siinä oli ja aika sotkuinen maa ts ei kovin hyvää nurmikkoa... Ihan hyvät ulkoilumaastot oli kuitenkin tuolla. Hauska taloalue likellä josta ei ottanut selkoa oliko ne mökkejä vai omakotitaloja ja sitten kanavan (tms) rannalla sellainen suosittu kuntoilupolku. Ei siis pururata vaan joku muu polku. Campingin paikkakunta ???

Päivä 6. 2.7
Jatketiin Saksa-seikkalua. Pysähdyttiin jossain hauskassa luonnonpuistossa missä oli isoja kivilohkareita/kallioita ja patikointireittejä tai mitä lie. Siellä tallusteltiin tovi. Ja jatketiin matkaa päätyäksemme kummalliselle stephenking-henkiselle leirintäalueelle jossa ei näkynyt ketään ihmisiä. Puhetta kuului aina välillä. Telttapaikat oli ympyröity (oli niissä aukko mistä mennä ko paikkaan) pensasaidoilla. Joissakin paikoissa oli tyhjät asuntovaunut. Asutusta ko kylässä oli tosi vähän. Respassakaan ei siis ollut ketään. Soittamalla tiedettiin että voitiin jäädä sinne. Ja lähtiessä joku ukkeli ilmestyi jostain ja otti maksun ...

Päivä 7. 3.7
Pikkuteiltä takaisin motareille. Ensimmäinen turisteilu Düsseldorftissa ja toinen Kölnissä. Ihan mahottoman kuuma keli. Koirat pääsivät räpiköimään Kölnin veteen (kölniläiseen suihkualtaaseen). Ihan tajuttomasti turisteja/muuta kansaa kuumassa kylässä.
Leirintäalueen etsintää. Ensimmäisessä meitä ei huolittu koska meillä oli koirat mukana ja meillä ei ollut asuntoautoa/vaunua. Daa.. kyllähän vaunukoiriakin täytyy kävelyttää / käyttää tarpeillaan. Mutta ei auttanut kuin jatkaa matkaa ja etsiä seuraava camping. Löytyihän se .. oli melkoisen iso ja tiiviisti piti yöpyillä. Leirintäalueen vieressä kuvattiin jotain elokuvaa. Ainiin. Siellä oli kaniineja...

Päivä 8. 4.7
Kölnin seudulta matka jatkui Aacheniin jossa turisteiltiin aamupäivä. Sitten vaihdettiin maata ja yövyttiin Hollannissa pienellä paikkakunnalla. Ja siellä sitä vasta niitä kaneja olikin... teltan ovelta taisin parhaimpana hetkenä laskea nähneeni yhtä aika kakskytä jänistä/kania. Voitte kenties kuvitella koiriemme riemun aina kun ulkoilitimme niitä. Myös tuolla oli ihan mahottoman kuuma.

Päivä 9 5.7
Aamupäiväksi Liegeen syömään belgialaisia vohveleita. Kiertelyä Belgian pääkaupungissa ja sieltä matka jatkui Luxemburgiin. Leiriytyminen pienellä campingillä Luxemburgin (sen kaupungin) lähimaastossa. Yöllä ukkosti ja lopulta päädyttiin siihen että minä ja koirat nukuttiin autossa ja Eetu teltassa (jotta sai kunnolla nukuttua kun kuitenkin oli kuskina koko ajan).

Päivä 10 6.7
Aamulla Luxemburg-turisteilua, sieltä matka jatkui Ranskan puolelle. Päivällä piipahdus Reimssissä. Jossa mm kummallinen heppu halusi että menen sen kanssa Reimssin katetraalia vastapäätä olleeseen rakennukseen ottamaan valokuvia Eetusta ja koirista jotka olivat pihalla/kadulla. Tietyssä paikassa jonne se heppu oli ne "määrännyt". Rakennus osoittautui kirjastoksi. Sieltä lasi-ikkunan takaa, ehkäpä kolmannesta kerroksesta, otin muutaman kuvan... Reimssissä oli reissun pahin liikenneympyrä. En olisi varmaan tänäkään päivänä uskaltanut ajaa sinne tai sieltä pois.. ;) Ohitettiin Pariisi, siis sen yläpuolelta ehkä jotain 40km päästä. Yöpymään päädyttiin mukavaan pikkukaupunkiin Fismessiin.

Päivä 11 7.7
Fismessistä jatkettiin matkaa. Turisteiltiin taas jossain pikkupitäjässä. Otettiin kuvia koirista jollain linnanraunioilla. Yöpymispaikka löydettiin Gacesta. Kastuttiin litimäriksi iltalenkillä. Mä jäin ansaan campingin vessaan - joukkio ystävällisiä kanssayöpyjiä avasi oven että pääsin veskistä pois... Eli ne toiletit oli varustettu ihan ihmeellisillä lukoilla/ovilla... Ko paikassa mä hoidin kirjautumisen campingille vaikken osaa ranskaa - eikä respanmummo osannut englantia.

Päivä 12 8.7
Matka jatkui pikkupikkuteitä kun etsittiin tosi pieni kylä nimeltä Merri. Otettiin siellä kuva jos toinenkin ja jatkettiin matkaa ja käytiin Cherbourg-Octevillessä. Koirat pääsivät räpiköimään veteen toviksi. Cherbourgista matka jatkui maihinnousurannikon pienelle mukavalle campingille. Koirien ulkoilutus tapahtui jonkun hevoshaan välistä leppoisassa peltomaalaismaisemassa.

Päivä 13. 9.7
Leirintäalueelle tuli aamulla leipomoauto josta ostettiin tuoreet croisantit ja patonkia aamupalaksi. Ja jatkettiin matkaa kummia reittejä myöten (maihinnousurannikon pikkukylät ja turisteilujutut olivat tosi sokkeloisia). Pyörittiin Caenissa tovi. Viimeinen yö Ranskassa. En muista millä paikkakunnalla oltiin. Camping oli melko iso ts ainakin siellä oli paljon väkeä.

Päivä 14 10.7
Visiitti jossain pikkukaupungissa Ranskassa, siellä oli mm Jean d' Arc joku muistomerkki tms. Juotiin katukahvilassa kahvit, koirat lepposasti mukana meiningissä. Ajettiin Belgiaan ja pyörittiin tunteja Brysselin ympäristössä kun etsittiin Tinttimuseota. Ei löydetty. Eikä myöskään yhtään leirintäaluetta kaupungin liepeiltä. Jatkettiin matkaa muualle Belgiaan löytämättä edelleenkään leirintäelueita. Poistuttiin maasta, Hollannin puolelle. Heti rajan ylityksen jälkeen, oisko 500m mennyt niin tuli ensimmäinen kyltti campingistä. Sinne siis. Ja olikin kenties reissun paras camping. Pieni kuin mikä. Jonkun hevostilan mailla. Luxus suihku/wc tilat. Campingin pitäjältä saatiin ihanaa omenajälkkärihässäkkää ja aamulla tuoreita keitettyjä kananmunia, leipää ja kahvia :)

Päivä 15 11.7
Retkestely Hollannissa jatkui. Käytiin Eindhovenissa turisteilemassa. Samoin kuin Zwollessa (kait?). Yövyttiin jonkun antilooppimetsän vieressä kohtuu isolla mutta melko tyhjällä campingillä. Siis siellä metsässä kun ulkoilutin koiria jollain luontopolulla niin nähtiin joku peura tms. Ja koirat oli niiiiiiiin tohkeissaan. Luojan kiitos remmit/valjaat kesti ;)

Päivä 16 12.7
Seuraava turisteilu pitäjä oli hollantilaiskaupunki Groningen. Sieltä sitten matka jatkui Saksaan. Pikku visiitti Oldenburgiin, josta ruuhkaiselle motarille ja lopulta pikkuteille campingia etsimään. Löytyikin pieni kiva leirintäalue hieman Bremenistä itään.

Päivä 17 13.7
Turistiksi Hampuriin. Siellä käppäilyä jonkun aikaa. Hampurista matka jatkui pohjoisemmaksi ja lopulta päädyttiin yöksi turistirysäalueelle. Siis tuolla Kappelnin kulmilla on hitosti campinkeja. Ilmeisesti siellä on paljon kivoja rantaseutuja tms muuta kivaa ajanviettopaikkaa ihan saksalaisturisteillekin. Siellä oli myös sellainen nurmikkoläntti (aika huonoa nurmea osittain tosi märkää lällyä) mikä oli tarkoitettu koirien ulkolutukseen. Siellä oli jopa kakkaroskiksia ja paskapussiautomaatteja. Ko campingilta ostettiin grillihampparit, joista koirat saivat osan. Virhe! Herättiin yöllä kun Merri oksensi... kaikki kamat ulos, viltti johon se oli yrjönnyt roskiin... Onneksi oli sotkenut vaan yhen kankaan/alusen.

Päivä 18 14.7
Pikkuteitten/paikkakuntien kautta isommalle tielle ja pois Saksasta. Ajettiin tosi ruuhkaista tietä Tanskan läpi ja päädyttiin Ruotsin puolella yöksi Helsingborgin pohjoispuolelle, oiskohan ollut Ängelholm tms sen paikkakunnan nimi. Iso nurmialustainen camping. Tosin saniteettitilat olivat pikkuruiset.

Päivä 19 15.7
Aamupäivä evästely lohipitäjässä eli jossain Tvååkkerin likellä varmaan. Halland lax. Turisteilua Göteborgissa. Yöksi tosi tosi tuulisen järven rantaan. Leirintäalueelle toki. Alingsås saattoi olla paikan nimi.

Päivä 20 16.7
Pitkähkösti autoajelua ja illalla yöpymään Enköpingiin. Poikkeuksellisesti autoa ei saanut teltan viereen. Camping rantsussa. Eetu kävi uimassa. Kivat koirien ulkoilutusmaastot. Ts pyörätie ja jotain muitakin reittejä.

Päivä 21 17.7
Lähtö leirintäalueelta viivästyi hieman sillä naapuriteltan suomalaispariskunta oli ryöstetty. Siis niitten autoon murtauduttu. Pariskunta oli shokissa. Eetu auttoi niitä mm soittamalla poliisille ja tekemällä rikosilmoituksen... Enköpingistä ajettiin Cattlinille ja Matsille Rimboon. Käytettiin koirat nauttimassa matolääkkeet rimbolaisella eläinklinikalla. Sekä käytiin jollain reenikentällä tokottamassa hieman. Oleskelua Cattlinilla plus yövyttiin heidän asuntovaunussaan.

Päivä 22 18.7
Lähtö Rimbosta. Turisteilua Uppsalassa. Pitkä pitkä ajomatka. Illaksi Morjärvelle Anna-Marin luo, jossa yövyttiin Anna-Marin kesäasunnossa/piharakennuksessa.

Päivä 23 19.7
Pieni tutustumiskierros Morjärveen. Ajo Haaparannan  ruokakaupan kautta kotio.