perjantai 9. toukokuuta 2014

Viikon yhdeksäntoista toisten ohjattujen tokoreenien seliteosa

Niin. Ne reenit. 

Aloituksena yksittäin katsottuna luoksetulon pysäytystä. Sillä välin kun Jenni katsoi kultakin missä mennään ja mitä tehdään ko liikkeen suhteen niin tehtävänä oli käydä pihalla reenimässä joku tai joitain tokoliikkeitä (tai niiden osasia) ja raportoida sitten myöhemmin tunnilla Jennille, että mitä teki ja miten meni. 

Nemi sai aloittaa luoksarireenit. Joita teimme tällä kertaa niin, että jätin palkkarasian ja koiran Jennin luo ja menin itse kauemmaksi. Minun ja koiran (+palkan+Jennin) välissä oli suora putki. Tarkoitus oli, tehdä näin:
kutsu koiraa (mieluusti oikeella luoksarikäskyllä eli "Tule") - koira juoksee putken läpi - pysäytä koira (sekä käsimerkki että sanallinen -käsky oli nyt käytössä) - koira pysähtyy - vapauta koira - koira juoksee putken läpi Jennin luo syömään namia. Öö, mikä meni pieleen? Lähinnä se, että pysäytin koiraa liian lähellä itseäni, eli olisi pitänyt käskeä se aiemmin (tosin jos yritin niin koira silti pysäs vasta lähempänä mua. ei osaa vielä oikein eli pysätä heti enkä ole harkannut itsekseni tarpeeksi pitkällä matkalla tätä) ja vapautin sen liian viiveellä. 
Toinen yritelmä olikin sitten sellainen, että pistettiin koira hihnaan ja Jenni piti hihnaa ja mä koitin pysäyskäskyttää koiraa ja Jenni sitten palkkas sen jos koira toimi oikein. Aika pian se hiffas mitä sen pitää tehdä. Eli tarttisin avustajan reenimään mun kans luoksarin pysäystä. Minkä avustajan? Enhän mä reeni tokoa muuta kuin yksikseni tai ohjatuissa ryhmäreeneissä?! Noo... 

Pihalla kävin tekemässä noutoa. Kuinkas muutenkaan. Bileet saatiin aikaiseksi. Koska Nemi oli hieno. Tein siis niin, että tiputin kapulan maahan muutaman metrin päähän meistä ja pyysin Nemiä ottamaan kapulan - ja sehän pehveli jopa nosti sen suuhunsa ja toi mun viekkuun <3 Tehtiin tää jopa kahesti. Sitten muutama sellainen "ota kapula" -harjoite. Siis niin, että mä pidin kapulaa käsissäni ja tarjosin sitä Nemille ja se jopa intaantu aiheesta, hyppi mua vasten "anna tänne se kapula" -tyylisesti (ennen kuin ehdin tarjota sitä sille, eli olin liian hidas Nemin mielestä) ja kun oli ottanu kapulan niin tyyräs pyllynsä mun viereen :)

Hallissa tein ittekseni merkkiä (paikan haku parempi kuin viimeksi, mutta haukkuu tosi herkästi lähtiessään merkille), hyppyä (sitkaassa seisominen hypyn takana. joten vein hieman kauemmaksi hypystä namilautasen jotta koira irtosikin sinne ja kun oli syönyt namin ja käänty mua kohti niin käskin sen sitten vasta istumaan. näin reenittynä toimi ihan hyvin), kapulan nosto naksuttelua, kaukoja (rima maassa edessä, ei se kyllä paljon sitä kunnioita... ), paikallaolon sitä osuutta kun lähden ja kun tuun takas eli että koira ei ennakoi perusasentoa ja että koira menee ekasta käskystä maihin - tää toimi nyt superhyvin. 

Lopussa vielä Jenni kattoi meiltä liikkeestä seisomista. Jenni piti palkkaa itsellään, koira ei meinannut lähteä mun mukaan. Sitten otin sen namin avulla mukaan seuraamaan, mutta eihän se sitten pysähtynyt kun unohdin syöttää sille sen namin ennen seiso-käskyä. Uusiksi niin, että koira söi ekan namin. Jotain tässä muutakin oli, mikä olisi ollut parempi muistaa pidempäänkin, mutta just nyt ei tule mieleen ;)

Ai niin. Tunti ei alkanutkaan sillä luoksariharjoituksella, vaan tehtiin ensin niitä "kädenulkosyrjällä pidät imutusnamia ja ohjaat koiran kätsysti sivulle - oikealle puolelle" -harjoituksia. Ööö... Nemi tulee kätsysti sivulle, mutta tekniikka on eri kuin J ohjeisti ;) 

Tunnilla oli puhetta myös jostain seuraamisharjoittelusta jossa namit on oikeassa kädessä ja vasen käsi taputtelee koiraa ja sitten oikea käsi on helppo häivyttää poikke. 

Ei kommentteja: