keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Winpaska

Mullehan kavi niin, etta mun tietokone hajosi tuossa loppukesasta ja menetin kaiken. Kaikki kesan aikana ottamani kuvat Kikista ja Nemista ja tietty kaikki muutkin uudet kuvat. Toki muutkin tiedostot mutta eniten uusia oli ne kymmenet, luultavasti sadat, kuvat.

No ei siina mitaan. Vtutti tietysti ja noin. Mutta hommasin sitten uuden tietokoneen jonkin ajan paasta. Siihen oli pakko sitten ottaa win10 kun en jaksanut alkaa opettelemaan linuxin tai macin kayttoa, eika mulla toisaalta olisi ollut varaakaan macciin.

No eikohan sitten tanaan kun olin koneella niin kone vaan yhtakkia mennyt siniseksi ja se alkoi tekemaan jotain paivitysta. eihan tama rakkine kerro, etta mita se paivittaa, kunhan paivittaa. ei ilmeisesti ole kayttajan asia paattaa onko se paivitys tarpeellinen vai ei (etta mun on ikava vanhoja koneita kun viela tiesi missa mennaan). No ei siina mitaan, ennenkin on kaynyt niin etta tama kone on paivittanyt itseaan ja se on sitten kestanyt sen ajan mita on kestanyt (eli muutaman tunnin). mutta taman jalkeen kun paivitys oli ohi niin hiiripa ei enaa toimi. en saa ajatusviivaa talla typeralla nappiksella. ei auttanut patterin vaihto hiireen eli niin yksinkertaisesta viasta ei ollut kysymys. eika nappaimisto toimi kunnolla. eli skandit puuttuvat ja erikoismerkit tulevat vaarin.

ja koska on pakko kayttaa kannettavantietokoneen kosketushiirta niin homma menee jatkuvasti pieleen. siis se mita milloinkin yritan tehda. ensinnakin tassa on vain sellainen kosketushassakka mista ei nay kumpi puoli ts missa kohtaa on ns vasen ja missa oikea hiiren nappula (hiirt' ei siis ole vaan tuo kosketusjuttu). ja koska mun k'det tarisevat niin homma vaikeutuu ihan kympilla.

jos joku vaikka luki taman jutun ja osaisi auttaa niin en yhtaan pista hanttiin jos heitat jonkun vinkin.

pitaisi varmaan ottaa varmuuskopiot tietokoneen tiedostoista asap. mutta epailen, etta mun sormien kaytolla ja tuolla aiemmin mainitun wannabe/hiiren yhteistyolla luultavasti en onnistu edes kopioimaan resurssienhallinnassa tiedostoja paikasta a (eli mun tietokone) paikkaan b (irtokovalevy) koska epailen etta painan vahingossa jotain vaaraa kohtaa valikosta. esimerkiksi vaikka deletea kun pitaisi painaa kopiontia.

Ei kommentteja: