keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Vko 18, toko (onneton räpeltäjä)

Eilen se sitten alkoi. Uus tokokurssi nimittäin. Ryhmässä on tuttuina, viime kurssilta borcolpoika-Tarmo ja kelpietyttö-Repo. Lisäksi mukana tokottaa yks borcol, yks staffi, yks 8-ryhmän edustaja (joku spanielityyppinen eläin) ja tietysti Nemi. 

Tällä kertaa (tai tälläkään kertaa ;)) mun aivot eivät tavoittaneet kunnolla Jennin ohjeistuksia ja käsillehän ne Jennin katsomat harjoitukset menivät ;D

Ensin tehtiin hyppyä. Sitä piti tehdä naksuttamalla - koira tarjoaa hyppyä, mutta istuminen piti käskeä. Sitten palkkasin koiraa väärin. Jenni puhui jostain ihmeellisestä silmukkateoriasta - ja minä pyörittelin silmiäni. Nemi kyllä hienosti pomppi ees taas, ei se oikein malttanut odottaa vapautuskäskyä kun se oli jo hypännyt ja milloin seisoi ja milloin istui esteen takana kun mä vielä pähkäsin, että mitähän toi ope tahtokaan mun tekevän ;)

Toinen juttu mitä tehtiin ohjatusti oli merkki + ruutu. Vein ruutuun alustan -> Nemiä ei kiinnostanut merkille meno. Sain koiran tekemään semisti sen merkin, kerran, pari. Mitä nyt että koira haukkui kiertäessään merkkiä eikä se vielä osaa jäädä täydelliseen merkkipaikkaan seisomaan - mutta toisaalta merkin harjoituttaminen on vielä vaiheessa joten sitä ei ehkä voitane siltä vielä vaatiakaan. Mutta sitten kun lähetin koira ruutuun, niin se kyllä juoksi sinne tosi hienosti, mutta mun käskytys oli myöhässä joten seisominen epäonnistu. Se alustan tassuttaminen ei ollut koiralla tarpeeksi vahvana. Jotenkin se asia saatiin kumminkin onnistumaan ja sain koiran palkattua. 

Ennen tätä harjoitusta olin tehnyt koiralle sekä merkkiä että alustan koskemista ja molemmat olivat toimineet hyvin... Eipä olisi uskonut tuota yhdistelmäharjoitetta tehdessä.

Itsekseni tein myös kaukoja lähietäisyydeltä ja noutoa. Kun heitin kapulan niin koira juoksi sen luo ja haukkui eikä ottanut kapulaa suuhunsa. Menin kapulalle ja otin kapulan maasta ja tarjosin sitä koiralle, joka otti sen suuhunsa ja tuli mun sivulle sen kanssa, ootin hetken ja otin koiralta kapulan ja kehuin koiraa kovasti. Sitten tehtiin pari kolme tuollaista harjoitetta (siis tarjosin koiralle kapulan, se otti sen, tuli mun sivulle, otin koiralta kapulan ja kehuin koiran maasta taivaisiin). Lisäksi tehtiin muutama nostelu-naksuttelu harjoite. 

Yhdessä välissä tehtiin paikallaolo (kun Jenni neuvo jollekin koiralle sitä merkki-tehtävää). Kävin piiloilemassa ja Nemi oli hienosti paikallaan. 

Lisäksi harkattiin jotain takapää juttuja, vadin kiertämistä, sivuaskelia ja peruuttamista. Peruutuksessa sekä sivulla peruutusta että omatoimisesti (vielä hyvinkin työnalla oleva juttu) mun eessä peruuttamista. 

Ei kommentteja: