keskiviikko 29. toukokuuta 2019

Lapasesta, lapasesta

Kirjoitin ~ kolme viikkoa sitten Faceen näin

"(Pelkäänpä/luulenpa, että) Mulla lähtee lapasesta sinä päivänä kun mä lähden Kikin kanssa kisakentille 😅 

Ts mä olen tukahduttanut mun kisavietin. Kun Kikistä ei tullutkaan aksakoiraa niin piti alkaa harrastamaan näitä ihan kummia lajeja (nose, koiratanssi, rally). Jos Kiki ei olisi niin häiriöherkkä ja ei olisi sitä kautta näitä ties mitä peikkoja voitettavana niin me oltaisiin kisattu jo aikaa sitten (en tiedä missä lajissa/mitä, mutta olisin mä jotain keksinyt) " 🤪



Joku siis kysyi, että onko mulla kisaviettiä.


Ai että kun mun tekisi mieli jo kisakentille pikkukoiran kanssa. Mutta kun me ei olla vielä valmiita sinne. Epiksissä ehkä voitaisiin jo käydä, mutta ennen virallisia kisoja meidän pitäisi treenata seuraavia taitoja:


  • Kehään meno (sekä rally että tanssi)
  • Erityisesti k.tanssissa kehään meno; siis koira vapaana ja hallitusti mun kanssa kehään meno
  • Rallyssa ekalle kyltille meno ja maltti siinä
  • Rallyssa mun pitäisi opetella säännöt
  • Rallyyn pitäisi ostaa Kikille oikeanlainen panta (en tiedä tarkkaan mikä kelpaisi, eli taas ne säännöt)
  • Rallyssa pitäisi opetella tekniikaa eli kylttien suoritustapaa varmemmaksi (esim se missä tehdään istu, maahan, seiso - niin seisomista pitäisi harjoitella)
  • Tanssissa myös kehästä poistuminen pitäisi harjoitella
  • Lisäksi tanssiin pitäisi päättää miten se koreo menee ja harjoitella sitä tietty kanssa. Saada itselle se selkärankaan, jotta voisi edes olettaa koiran toimivan
    Tähän liittyy myös se oma liikkuminen, joka edelleen on kysymysmerkki.
  • Ktanssiin tarvitaan varmaan myös joku "rooliasu" (heh ja kääk)

Se miten Kikin kanssa pitää toimia kisatilanteissa. Varikkokäyttäytyminen siis. Niin sen tietää vain kisaamalla ja testaamalla, etukäteen on hyvin vaikea sanoa kannattako pelipaikalle mennä kuinka paljon aikaisemmin, pitäisikö koiran odottaa hallissa (kentän/kehän lähellä) vai autossa. Kannattaako kehään tutustua koiran kanssa vai ilman (tanssi) jne.


Nämä Kikin lajit ovat sikäli hankalia, että en ole minkään koiran kanssa kisannut niissä aiemmin. Eli Kiki raasu joutuu olemaan mun harjoituskappale siinä, että itsekin opettelen (sitten joskus) kisaamista ko lajeissa. Olisihan se selvempää (koirallekin) jos itse voisi olla vakuuttava ja itsevarma mitä ja milloin tekee. 

Ei kommentteja: