lauantai 25. marraskuuta 2017

Kikin ekat koiratanssitreenit

Osallistuin tänään Kikin kanssa Saara Lehtiniemen vetämään koiratanssipäivään Muhoksen Häntä & Panta -hallissa. Koulutus oli suunnattu lappalaiskoirille (paikalla oli kaikkia kolmea rotua). Ensinnäkin kiitos Saaralle treeneistä ja hyvin suunnitellusta päivästä :-) Oli tosi fiksua, että porukka jaettiin pariin ryhmään, joten koirille tuli hyvällä rytmillä taukoja tekemiseen.

Nyt on vähän sellainen informaatioähky aiheesta, ihan liikaa mielessä kaikkea, joita en ole saanut jäsennettyä järkeväksi kokonaisuudeksi (tänne naputettavaksi) päässäni.

Sen nyt ehkä voisin kuitenkin sanoa, että joo, periaatteessa voisin harrastaa koiratanssia. Siis harrastaa, kisaaminen vaikuttaa varsin työläältä kaikkine juttuineen. Plus se musiikin rytmissä liikkuminen (jota joku tanssimiseksikin saattaa sanoa) ei edelleenkään tunnu mun jutulta. Koirille on kiva opettaa temppuja, ja ihan hyvä idea nivoa niitä yhteenkin.

Mutta, jotta mä voisin edes harrastaa koiratanssia (se että kotona pyörittelen koiraa ees-taas ei munmielestä tee minusta vielä koiratanssiharrastajaa), niin tarvitsisin sen ryhmän (=säännölliset treenit) jossa on se kouluttaja joka sanoo mitä tehdään ;-) Ja olin ymmärtävinäni että koiratanssia ei treenailla ihan sillä tavalla.

Vaikka jokainen tekee omanlaisensa ohjelman, temppujonon, niin ensin pitäisi opetella (jonkun kouluttajan johdolla) hillitön temppupankki mistä valita sitten omalle koiralle (ja itselleen) mieluisimmat temput. Ei mun mielikuvitus riitä sen enempää keksimään temppuja mitä voisi koiralleen opettaa eikä varsinkaan keksimään miten ne opetetaan ;-)


Ennen kuin (sitten kun ajatukset ovat jäsentyneet päässäni, eli editoin kirjoitusta myöhemmin) kirjoittelen sen enempää siitä mitä tänään tehtiin niin pari muuta juttua Kikin treenaamisesta. Minä uskalsin päästää koiran irti hihnastaan (mulle iso henkinen "voitto"), Kikille tein (reenien sujuvuuden kannalta järkeviä) istumispaikkiksia - joissa se oli ihan superhieno <3. Olin raahannut Kikille häkin halliin, ja ihme ja kumma, se rauhoittui sinne ihan älyn hyvin. Tauolla vaan oli ja pötkötti siellä. Plus kun pidettiin tauko ja juotiin kahvia keittiössä ja syötiin eväitä (ja Saara kertoi teoriaa) niin Kiki ei huutanut ja mölynnyt hallitilasta häkistään :o (täh).



1 kommentti:

Aliel kirjoitti...

Musiikin mukaan liikkuminen ja tanssihommat ei todellakaan ole myöskään mun juttu, mutta koska olen halunnut kisata koiratanssissa, on ollut pakko vaan tehdä sitä. Temppuja ja niiden opetusohjeita onneksi löytyy monista kirjoista ja pitkin nettiä, ja alokasluokassa ei tarvi olla ihan hillitöntä temppupankkia. :) Mut joo, onhan tää työläs laji, kun pitää kaikki keksiä ja tehdä ohjelmaan itse eikä niin kuin muissa lajeissa, että mennään aina valmiiseen pöytään.