perjantai 16. syyskuuta 2011

Kyöpeli - yökyöpeli - tokot


 Eilen illalla mulla ja Merrillä oli ohjatut tokoreenit klo 21-22. Pimiätä pimiätä. Merri kyllä oli ihan reippaana, että sitä ei häirinny reeniä nuin myöhään vaikka olikin jo uniaika (sillä siis). 

Sen kanssa tokottaminen on hassua puuhaa. Mistäpä sitä koira voisi tietää että mikä touhutuista asioista olisi niitä vakavamielisten pilkunviilaajien tottelevaisuusjuttuja ja mitkä sitten ihan jotain muita hubinumeroita. Merri siis teki taas jos sun miljoonaa asiaa  Joista mä yritin parhaani mukaan palkkailla niitä oikeita. Saas nähdä mitä Merri lopulta oppi ts mitä onnistuin palkkaamaan. 

Ensin tehtiin sellasta että koira piti kutsua oikealle puolelle. Tämä liittyi jotenkin seuraamisen edistämiseen. Että jos palkka tulisikin oikeasta kädestä niin... Ja jätettiin koira olemaan hetken matkan päähän ja kutsuttiin se sitten siihen oikealle jollakin sanalla. Mulla se sana nyt sitten oli "nakki". No tulihan se Merri, mutta ehti suurinpiirtein heittää kuperkeikan kun mä mietin että mihin kohtaan ja asentoon sen koiran pitäs tulla jotta voisin sen palkata. Mun ois pitänyt kääntää rannetta ulospäin - niin kun Jenni teki niin Merri oli ihan jees, mutta kun mä  tein niin se pyöri ympyrää 

Sitten ois pitänyt olla kosketusalusta mukana. No, mulla nyt ei sitten se ollut. Käytin pakasterasian kantta. Koira kutsusta siihen seisomaan. Eli koira - alusta - ohjaaja/minä. Välillä Merri seisastui niin että se alunen oli sen alla, mutta tassut ei koskenut alustaan. Pysäys siis hyvä, mutta ei ihan se mitä kait haettiin. Välillä kun en palkannut niin Merri toi mulle sen alustan. Tai heitteli sitä. Tai tuli mun sivulle. Tai peruutti jonnekin tai tai tai...

Ja sitten toisinaan toimi ihan hyvin. 

Siinä sitten kun se seisoi niin piti tehdä jotain ruutu tyyppisiä kävelykaavioita. Noh, en niin tarkkaan tiedä niitä eikä siellä ollut oikein tilaakaan joten kävelin siellä sun täällä. Ihan hyvin Merri siinä seistä napotti. 

Sitten tehtiin tämä joukkoliikkeenä. Niin että Jenni sanoi millon kukanenkin kutsui koiransa siitä seisomasta seuraamiseen. Tämä reeni meillä ihan kivasti. Merri seisoi niin kauan kun oli käskettykin ja tuli tosi hyvin mukaan siihen seuraamiseen. 

Sitten tehtiin ihan perinteinen paikallaolo jota Jenni häiriköi kummallisilla jutuilla ja äänillä. Olin piiloilemassa, Merri tais hieman äännellä mutta pysyi maassa. 

Sitten tehtiin noutoa ohjatun kapuloilla. Lainasin Eevalta kapulaa, kun mulla vastaavanlainen ei ollu mukana (eli sillekin ois jo joku virka eikä olekaan turha ostos). Piti laittaa se kapula pystyasentoon lattialle jotta koira oppisi sellaisenkin tuomaan ja ottamaan oikiasta paikasta kiinni. Tästäkin reenistä Merri teki erilaisia variaatioita. Välillä toimi kuin unelma ja välillä tökki kapulaa, roikotti sitä siitä pääty osiosta jne kaikkea mahdollista mitä vain keksiä voisi. 

Ittekseni harkkasin myös kaukon osasia, luoksarin pysäystä, jotain jäävää ja pikku pätkiä seuruuta. 

Ei kommentteja: