torstai 6. syyskuuta 2018

Se on mikä on

Kävin tosiaan eilen aamulla uusiksi siellä fyssarilla. Käsi sai lisää fasciakäsittelyä ja jalkaa tarkasteltiin maksusitoumuslappua varten. Käsikäsittelyä tehtiin osittain eri kohdista / erilailla kuin viimeksi, ja myöhemmin päivällä käsi näytti tältä:

itse kännykällä otettu räpsy .. 


Viimeksikin se oli kosketusarka muutaman päivän fascioinnin (?) jälkeen, mutta ei ulkoisia merkkejä - eikun nyt puhun palturia, olihan se hieman turvonnut ... Jos liike on lääke, niin ehkä kipukin on? Tuli meinaan fyssarilla mieleen sellaisia sitaatteja kuin "luoja, ota mut pois" ;-D jne

Mun oli puhe viedä jotain jalkadokumentteja sille fyssarille, mutta pengottuani (edellisenä iltana, tietysti) asunnosta kaikki "pinot" en tietenkään löytänyt tarvittavia papereita. Onnekseni "mun" fys. oli jutellut kollegoittensa kanssa ja ne olivat sitä mieltä, että luultavasti riittää hänen lausuntonsa siihen, että saan maksulapun kenkätohtorille - tai jos ei riitä niin he ottavat yhteyttä ja kysyvät lisäinfoa (tai kertovat jos mun pitää käydä lääkärillä tms asian takia).

Ystäväni facessa viisastuttivat mua siitä, että miten saan hankittua niitä jalkadokumentteja mua joskus hoitaneista sairaaloista (Jyväkylä ja Oulu/oys), joten jos tarpeen tai muuten vaan kiinnostaa, niin saattanen tilata ne tiedot itselleni.

Fys. mittaili jalkojani (mittanauhalla ja laittamalla lautoja oik. jalan alle), pyysi liikkumaan eri tavoin, vääntelemään ja ties miten heiluttamaan jalkaa/jalkaterää/nilkkaa + tarkasteli jalkaa ja kyseli kaikkia kummia (esim. "mistä olet hankkinut nuo kengät?" Daa ... "kaupasta" (kyllä, kenkiä voi ostaa yhtäaikaa kaksi paria)). Sekä teki johtopäätöksiä jalasta. Siinä kun sitä kuuntelin niin melkein alkoi tuntumaan, että miten edes pystyn niihinkään asioihin mihin pystyn. "mikähän luu tämä on" (joku möhkyrä mikä on jalkapöydässäni) Varpaat aiheuttivat kummastusta, samoin jalkaterä jonka liikkuvuus on todella huonoa, kantapää on jäykkä, akillesjänne/pohje ongelmallinen (ei juur yhtään lihaksia/selvästi eri näköinen kuin vasen).

Ainiin, jalkojen kokoeroksi (pituus) hän sai 3 cm kun mä oon luullut sen olevan 2,5 cm. Jalkaterän ts kenkien ero on mallista riippuen 2-3 numeroa.

Älkää ymmärtäkö mua väärin, hän oli varsin mukava. Hyvä, että vihdoinkin tein tolle käsiasialle jotain ja se mahdollisesti jopa paranee joskus, mutta ottaa vaan aikansa. Ja ei taida terveysalanammattilaisetkaan joka päivä nähdä vastaavanlaisia koipia kuin tuo mun oik.jalka on (jokainen "kampurajalkakin" lienee erilainen, jos mun koipi sellainen siis on).
Lähinnä mua vaan siis huvittaa jotkut kommentit ja toisaalta jotkut ehkä vähän kauhistuttaakin (ai on vai, sellainenkin ominaisuus/omituisuus - haittaakse? - ja siis tottakait tiedän, että monet jutut haittaavat, olenhan jo vuosia sitten oppinut mitä en voi tehdä tai päivittäin törmään asioihin joissa pikkujalan omituisuuksista on "harmia").

Siltikin tässä sitä vaan keikutaan ja tehdään kuitenkin aika monenlaisia juttuja :-)

Ei kommentteja: