keskiviikko 20. syyskuuta 2006

Satunnaisia tokotreenejä


Koska allekirjoittanut on ollut
kipeänä jonkin aikaa, niin koirien aktivoinniksi (kun on jäänyt
agiharkkoja väliin) on sitten hieman tokoiltu.



Ma - Merri

Treenailin hyppy nami-kipon avulla, Merri oli jatkuvasti hästäämässä
kohti ruokakuppia. Siis kuppi ei ollut esteen takana vaan sivussa ja
päästin koiran kupille vasta luvalla. Eli kun homma oli suoritettu mun
mieleisellä tavalla. Hypyn otin siis niin, että koira perusasentoon mun
vierelle, hyppy-käsky, koira hyppää esteen yli, seiso-käsky, koira
seisoo esteen takana, kehu ja lupa mennä kupille. Tätä toistin
muutamaan otteeseen.

Sitten otin Merrin kanssa vielä seuraamista samalla periaatteella eli
palkka ruokakupista. Ja johan oli hankalaa Merrille. Piti arpoo sitä
että mihin päin kuljetaan, koska muuten kupissa ollut palkka veti
kovasti koiraa puolelleen. Muutama askel hyvää seuraamista ja palkka.
Jos yritin hiemankaan enemmän vaatia niin Merri meni sijaistoiminnolle
(maanhaistelu, siirtyi musta kauemmaksi jne) tai muuten vaan näytti
mulle "keski sormea".



Ma - Nemi

Nemin kanssa otin hyppyä niin, että namikuppi oli hypyn toisella
puolella. Nemi oli innokkaasti menossa hypyn yli, mutta vaadin, että
tuli ensin sivulle ja vasta sitten annoin hyppykäskyn. Tätä toisteltiin
muutamaan otteeseen.

Sitten hyppyeste sivuun ja seuraamis-harjoittelua. Nemi kesti Merriä
paremmin hieman pitemmätkin seuraamiset. Pysähdyksetkin sujuu sen
kanssa jo aika hyvin (eli 95%:sesti istuu kun pysähdyn). Tosin
Nemilläkin piti varoa ettei kulkenut liian läheltä ruokakuppia. Tehtiin
tovi tätä seuraa -> kehu, lupa mennä kupille.



Ti - Nemi

Käväisin Nemin kanssa Haukkiksella viemässä ne tokolaput ja kun tulimme
takaisin kotiin niin olimme hetken keskenämme (Merri oli naapurin
Milli-leon & ihmisten kanssa humppaamassa metsässä). Joten käytin
tilaisuutta hyväksi ja tokotin Nemin kanssa sisällä (ilman Merrin
häiriköintiä).

Otin liikkeestä maahanmenoa niin, että Nemi kulki mun vierellä ("vähän
niin kuin seuraamista") ja kun sanoin "maahan!" niin koira toivon
mukaan meni nopsaan maahan. Nopsasta maahan menosta lensi heti
lihapullan pala ja koira sai kovat kehut, vähemmän nopsasta mutta
kuitenkin käskyn tottelemisesta vain nami. En siis vaatinut, että
koiran ois pitänyt jäädäkin makaamaan. Vain tuota, että kun kävellään
yhdessä ja käsky tulee niin koiran täytyy mennä maahan. Ilokseni tuo
homma toimi ihan kivasti :) tässä liikkeessä kun on ollut tuota
ongelmaa.. eli olen pitemmän aikaa joutunut näyttämään ts viemään käden
avulla koiran maahan.

Lisäksi kokeilin sanoa Nemille vain Paikka!
liikkeestä seisomisessa. Ja ilokseni se toimi eli Nemi jäi seisomaan
paikalleen mun jatkaessa matkaa. Tuosta en edennyt kuin pari askelta ja
palasin palkkaamaan koiran suurin kehuin. Tuota kun olen miettinyt,
että sanooko sitä koiralle turhaan "Seiso - paikka", jos se pelkällä
paikka -käskylläkin jäisi paikoilleen seisomaan?

Lisäksi otimme vielä seuraamispätkiä pysähdyksillä ja käännöksillä Nemin ollessa hyvin mukana tekemisissä.





Lisäksi olen koittanut kannustaa Nemiä kun se kantelee lelujaan, eli
pyytänyt tuomaan niitä mulle. Antamaan mulle (irti, kiitos) ja antanut
sille takaisin (ota). Joten välillä Nemi tuokin mulle niitä leluja,
selvästi tarjoaa. Josko tuo auttaisi siihen noutoonkin (jahka sitä
joskus ruvetaan oikeesti treenimään).




Ei kommentteja: