maanantai 4. syyskuuta 2006

Perjantain tokot



Olen taas pienen tauon jälkeen
palannut Nemin kanssa siihen, että jos olen sen kanssa kahdestaan
lenkillä niin vahvistan sille sitä seuraamista. Eli kovasti kehuja (ja
namujakin jos taskusta niitä vain löytyy) kun koira itse tarjoutuu
kulkemaan sivulla. Ja kun Nemiä kehuu niin se työskentelee entistä
innokkaammin. Noissa yhteyksissä olen ottanut välillä niitä
pysähdyksiäkin ja ilokseni Nemsku on alkanut jo ymmärtää, että
pysähtyessä kuuluu istua. Tosin välillä pitää tehdä se pysähtyminen
vieläkin korostetusti, jotta koira hoksaa mitä taas pitikään tehdä.

Seuraamisia ja nopeita maahanmenoja ollaan treenattu myös sisällä. Sekä
namilla että lelun kanssa. Koska Nemi suhtautuu niin omistuksellisesti
kaikkiin leluihin niin Merristä ei ole sisällä treenatessa edes
pahemmin haittaa (eli ei änkeä koko ajan likelle), ja toisaalta taas
Merriä ei ne lelut (narulelut tms) niin edes kiinnosta. Sitten jos
ruoka liikkuu niin Merrikin on paikalla ;)

Torstain tokoissa
bcu-Oton treeniä seuratessa tuli mieleen, että Merrillekin voisi
kokeilla ruokakuppi palkkausta. Eli tehdystä työstä lupa mennä kupille.
Menin siis illalla pihalle Merrin, ruokakupin ja namien (kuivattua
mahaa) kanssa. Kun laitoin kupin maahan ja sinne muutaman hitusen
kuivamahaa, niin Merri rupesi vinkumaan ja oli ryntäämässä kupille.
Onneksi olin laittanut sen hihnaan, joten pystyin estämään sen menon
kupille ilman lupaa.
Pyysin koiran sivulle, Merri venkoili,
vinkui, vilkuili kuppi, hyppi sivullani. Ja lopulta asettui sivulle,
josta seurasi välittömästi lupa mennä kupille. Käskin Merrin istumaan
paikalleen, laitoin kuppiin hitusia ja pyysin koiran sivulle (selkä
kuppiin päin), nyt sivulle tulo oli nopeampi. Toistin tämän vielä
kerran ja seuraavaksi otin seuraamista. Ensin pari askelta, ja lupa
kupille. Sitten pari askelta lisää ja lupa kupille. Ja vielä kolmas
toisto. Ja siihen lopetimme.
Tuntui toimivan :) Ainakin tuolla
kertaa. Tuo olisikin ihan hyvä, sillä tuolloin mulla ei tarttis olla
sitä namia, mitä M seuraisi vaan se palkka olisi sivummalla, mutta
Merri seuraaminen/työskentely silti innokkaan näköistä...  Tästä
on hyvä jatkaa.



Ai niin, tässä joku kerta kun olin Nemin kanssa pihalla (oisko ollut
lauantai kun olin tullut Merrin kanssa Haaparannasta ja taskussa oli
vielä nameja), niin otin sen kanssa muutaman luoksetulon. Ja tein
havainnon, että mun ei tarvi enää näyttää koiralle sivulle tuloa
erikseen (jalalla tai kädellä) kuten aiemmin - eli koira osaa tulla
suoraan sivulle perusasentoon! :)

Ei kommentteja: