maanantai 3. lokakuuta 2011

Erkkarin toksut - ohjaajan hermotesti osa x


 Jyväskylä 01.10.2011

Tuomari: Aino Juhantalo

Sama tuomari tuomaroi muuten kesän äsäm-kisoissa luoksetulon ja seuraamisen avo-luokille. 



Alokas-luokkaan oli ilmoittautunut kahdeksan koiraa. Nemi toksutteli numerolla viisi eli oli toisessa paikallamakuuryhmässä. 



Nemin pisteet

Luoksepäästävyys 10 - on se ihana! istu törötti kuin tatti kun tuomari kävi silittelemässä

Paikalla makaaminen 9 - nousi kun palasin koiran viereen, paikallaolossa pikkasen pää pyöri

Seuraaminen kytkettynä 8 - iik! kun mua pelotti. seuraamisissahan aiemmat kokeet ovat kaatuneet. tai ei vielä tässä vaan seuraavassa. ei ollu parasta Nemiä muttei huonointakaan.

Seuraaminen taluttimetta 7 - pelotti lisää. jossain kohtaa jäi taakse, mutta tuli mukaan kun kehotin. juoksuosuus oli kohti yleisöä ja olin ihan varma, että nyt se lähtee sinne tai vähintäänkin alkaa huutamaan. jotain on tapahtunut kahdessa vuodessa koska tätä ei tapahtunut! Tuomarin mielestä seuruu ois ollu parempi jos ohjaaja ei ois jännittänyt niin paljon ja ois kävellyt reippaammin. Voi hyvinkin pitää paikkansa...

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 5 - liikkuri sanoi, että luoksetulo ja korjasi sitten oikeaksi liikkeeksi. johtuiko tuosta vai jostain muusta, kait nyt sentään jostain muusta.. mutta N ei meinannu eka lähtä seuraamiseen ja sitten kun lähti niin lähtikin jotain ölisten tuomarin perään. olin ??? ja kutsuin sitten koiran mukaani ajatellen että tää liike oli nyt tässä. koira seuras mua ja liikkuri sanoi "käsky" ja käskin koiran maihin, varmaan melko korostetusti. ja aattelin että tää oli nyt viimeistään tässä että nollille meni. noh, kävelin eteenpäin ja palasin takaisin - ja sitten tuomari huomautti että en ollut odottanut liikkurin "palaa koiran luo" -käskyä. dadaa! käskytin käskytettynä koiran perusasentoon ja kun liikkuri sanoi "kiitos" niin sanoin tuomarille että "luulin että tämä oli nollilla niin siksi en odottanut paluu sanomisia" johon tuomari "anna minun huolehtia pisteiden antamisesta" 

Luoksetulo 9,5 - ei mitään muistikuvaa mistä tippui puolikas piste. Hieno se oli!

Seisominen seuraamisen yhteydessä 7 - jaa? varmaan huonoa seuraamista ja onkohan ottanu askeleita ennen pysäystä.

Estehyppy 6 - Tämä se olikin tapaus  Kaikki meni täydellisesti siihen asti, kun olin siirtynyt koiran viereen... sitten koiruus ottikin ja hyppäsi takaisin esteen toiselle puolelle jääden sinne seisomaan  Olin taas yhtä kysymysmerkkiä. Tuomarikin harmitteli, että oli jo valmiiksi ottanut hyvän numeron esille... mutta ei sellaista voinut sitten antaakaan. Vielä 2 vkoa sitten Nemi ei osannut ollenkaan alokasluokan hyppyä. Tai osasi sen joskus ihan kakruna ja sitten se meni täysin pilalle jossain vaiheessa. Tein sitten muutamana kertana hallilla ollessa vahvistusta sille ensin että hyppää yli palkalle (eikä säntää takas mun luo palkattavaksi) ja sitten viime viikolla reenasin sitä hypyn takana seisomista... Oppihan se sen! Joskus kannattaa ehkä reenata myös niitä perusasentoja liikkeiden loppuun...

Kokonaisvaikutus 6,5

Yhteensä pisteitä 152, ALO2 sij. 6/8

Olen niin tyytyväinen! Saatiin pisteitä kaikista liikkeistä. Monet asiat meni paremmin kuin odotin. Lappalaiskoirien erkkari ei ole helpoin paikka olla kokeessa, varsinkaan jos on haukkuherkkyyttä - kun ylöisössä on useita haukkuvia otuksia... Nemin kanssa on tehty niin vähän koemaista häiriöreeniä, ei oikeastaan ollenkaan. Ainakaan pariin vuoteen. Palkkaamattomuus harkkojakaan ei juuri ole ollut. Mutta tämä koe antoi mulle toivoa! Kyllä se Nemikin sen alokasluokan ykköstuloksen vielä saa 



Sitten oli Merrin vuoro astua remmiin. Merri oli niin tohkeissaan. "Tehdään! tehdään! tehdään! - mennään jo kehään! joohan?" Voi että se on ihqu! 

 

Merri oli numerolla 11 vuorossa. Yks avoilija oli poissa joten oltiin yhessä ryhmässä, kuus koiraa kehässä. 



Merrin pisteet

Paikalla makaaminen 0 - hyvin jäi makaamaan, mutta oli noussut seisomisen kautta istumaan. istua törötti kun tulin piilosta. 

Seuraaminen taluttimetta 8,5 - olin reipas. perusasennot eivät ihan toimineet. Mutta Merri oli niin kultainen. Mua ei melkeen ollenkaan jännittänyt tää!

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 9 - oli vinosti maassa

Luoksetulo 0 - ei aikonutkaan pysähtyä, vaikka mun käsimerkki oli nyt musta parempi kuin viikko sitten. Eikä tullut mun vasemmalle puolelle vaan oikealle (jäi vielä seisomaankin).

Seisominen seuraamisen yhteydessä 9,5 - jos ei ois tehynyt jotain (mitä?) ois kuulemma ollu täydellinen. Varmaan sitten vinoperusasento tms.

Noutaminen 8 - jaa? Vino perusasento. Ei sellainen "suora" ja siitä sivulle tapaus kuin Kaustisella. Ite korjasi asentoaan sivullani.

Kauko-ohjaus 8 - yli-innokas, eli taisi liikkua hieman. Vaihdokset hyvät eli ei ylimääräisiä käskyjä. Mulle kelpasi kyllä 

Estehyppy 8 - motkotin lautojen määrästä, sain 3,5 lautaa. Vino perusasento ei muuta heikkoa, mun mielestä...

Kokonaisvaikutus 8

Yhteensä 118p AVO3 sij.5/6



Merrin kanssa oli kivaa. Huolimatta nollista se teki koko ajan mun kanssa hommia. Kököt pisteet ei siis siksi harmita, koska meil oli kivaa 

Mun molemmat koirat tekivät kaikki jäävät - arvausliikkeet onnistuivat (enemmän tai vähemmän loistavasti), jee!!! 

Tuomarin mielestä ei kannatta olla luoksetulossa käsimerkkiä. Ja olen kyllä aikalailla samaa mieltä, niin hankala se on tehdä just tietyllä tavalla. Nemille pitää sitten joskus opettaa kyllä suullinen pysäyskäsky... 

Ei kommentteja: