maanantai 4. huhtikuuta 2011

Juhlakoe, Okk:n halli Virpassa 03.04.11


 Merrin 10v. synttäreiden kunniaksi (tai jotain) ilmoitin koiran ex-tempore Virpiniemessä pidettyyn tokokokeeseen, kun huomasin että kokeeseen vielä mahtui (ilmoittauduin siis 28.03.)... Sillä pitäähän meidän energiamummolla jotain puuhaa olla, vaikka on jo vanha (onko?) niin eläkkeellä ei vielä olla. Vaikka niinhän nuo "oikeet eläkeläiset" tuntuvat sanovan, että sittenhän sitä puuhaa vasta onkin kun eläkkeelle jää 

Kuten oinastelinkin, niin se hallin lattia oli ihan liian haasteellinen meille. Merrin nenä meni turhan tiheään ruuan etsintä vaihteelle. Mutta. Huolimatta tästä. Koe ei mennyt niin huonosti kuin pelkäsin tahi se olisi voinut mennä. Jep jep, mun toksuttelutavoitteet eivät ole kovin korkealla 

Kokeen tuomaroi Piritta "Pipa" Pärssinen. Jos "Allu" on hövelein pisteissä - niistä toksutuomareista mistä mulla on kokemusta - niin Pipa on sitten tiukin. Toisaalta myös kehittävää ja positiivistakin palautetta saa, ja jos Pipa sanoo jonkun asian olevan mallillaan, niin ehkä näin myös on 

Pari kuvaa Mersusta kokeessa, kuvat otti Sari Eskelinen (kiitos!)



Pisteet:

Paikallamakaaminen 0

Levoton heti alkuunsa, kuikuili maahan (ruuan etsimistarkoituksessa). Sain koiraan kontaktin ja hetken luulin kaiken olevan ok. Koiruus meni ekasta käskystä maihin. Pysyi paikallaan aikansa, mutta tuomarin mukaan oli ollut levoton. Jossain vaiheessa liikkuri haki mut piilosta kun Merri oli noussut ylös ja kun menin kentälle niin koiruus tuli mua vastaan... 

Seuraaminen taluttimetta 6,5

Tosi pitkä seuraamiskaavio. Pidempi kun pitkään pitkään aikaan missään kokeessa missä olen käynyt. Merrin eka puolisko seuruusta oli ihan sikahyvää! Mä tietty olin ihan kauhusta kankeena, että millon se kontakti katkeaa. Ja katkesihan se, jotenka loppuosassa sain antaa lisäkäskyjä jotta koiruus palasi takas ruotuun.

Tuomari moitti mun käden paikkaa/asentoa. Ei ollut eka kerta eikä eka tuomari joka sitä kommentoi. Ja reenatessa mä pyrinkin kiinnittämään asiaan huomiota, mutta kun kokeessa jännitän niin teen sitten vissiin vaistomaisesti/ajattelematta niin kuin teen. Tosin olen miettinyt sitäkin, että onko se keino estää kättä tärisemästä? Ja jos on, niin voisinkohan saada siihen lääkärintodistuksen? Tosin kelle lekurile mä selittäisin tokokokeista ja ja ja.. ei taitaisi onnistua.

Maahanmeno seuraamisen yhteydessä 9,5
Nopea. Hyvä. Pysy. Meni vinoon, siitä puolen pisteen vähennys.

Luoksetulo 5
Ei aikomustakaan pysähtyä.

Seisominen seuraamisen yhteydessä 0
Meni maihin. Mutta mokasin, en sanonu koiralle liikkeen aloitus juttua. Tai en tehny sitä "seremoniaa" joka liittyy arvausliikkeisiin.

Noutaminen 6
Äännähti mennessään kapulalle. Meni kyllä reippaasti. Vilkaisi jotain maassa ollutta roskaa, mutta onnekseni ei mennyt tutkimaan mikä se olisi. Mutta. Tiputti kapulan ehkä puolen metrin päähän minusta. En sanonut mitään ja koiruus otti kapulan omatoimisesti takaisin suuhunsa ja toi mulle - tosin mihin kohtaa se sen toi? En muista enää.

Kauko-ohjaus 8,5
Ja miten arvomme kaukot tänään? En näyttäny ekaan vaihdokseen kättä, kun oletin ettei se vaikuta siihen -- kun viime aikoina on tuntunut ettei käsimerkillä istumisessa ole Merrille mitään merkitystä -- Merri ei vaihtanut asentoa. Uus yritys ja käsimerkki mukaan, ja tadaa, vaihdokset toimivat. Kaikki loput vaihdokset menivät hienosti. Ei mitään hytkymisiä tms. Tuomari tykkäsi Merrin kaukoista - mutta ei mun "sotilaallisesta" käskytyksestä

Estehyppy 9
Muuten ihan jees, mutta hyppy ois vissiin saanu olla reippaampi/innokkaampi. Mun pitäs ehkäpä kokeilla reeneissä mikä lautamäärä Merrille sopiva ja alkaa kiinnittää asiaan parempaa huomiota kokeissa. Ehkä Merrin ikä sitten näkyy tässä asiassa?

Kokonaisvaikutus 9




Pistemäärä 111,5, AVO3 , sij.5/7

Ei kommentteja: