torstai 12. lokakuuta 2006

Kuinka opettaa vanhalle koiralle vanhoja temppuja


Havaitsin tässä pari päivää sitten,
että on aika hankalaa yrittää opettaa Merrille sivulletuloa /
perusasentoa oikein. Tai oikeaksi. Olisi varmaan pitänyt mennä peilin
eteen harjoittelemaan, mutta enhän minä sitä tuossa tilanteessa
hoksannut. Merri teki muutaman kerran oikein, tai lähes oikein. Mutta
en lopulta itsekkään tiennyt, että kuinka nappisuoritusta mun pitäisi
siltä vaatia ja toisaalta kuinka alkuun palata. Eli ohjatako ihan
kädellä se sivulle? Tismalleen oikeaan paikkaan. Kun sitten se ei
saanutkaan palkkaa näennäissuorituksista niin koira rupesi tarjoamaan
kaikenlaista muuta osaamistaan. Lopulta kun sanoin koiralle "sivulle"
niin se tuli kyllä nätisti sivulle, mutta jäi seisomaan siihen..



Myös seuraamisesta istumisen opettaminen on hankalaa. Siis se, että
aina kun minä pysähdyn niin koira istuisi. Joskus Merri tämän jo
osasi.. tai ainakin mulla on sellainen muistikuva. Nyt jos sanoin istu,
niin istui kyllä mutta useimmiten vinoon. Jos taas hidastin ja
pysähdyin korostetusta (niin kuin olen Nemin kanssa harjoitellut, ihan
hyvin tuloksin) niin Merri ei tajunnut mitä ajan takaa. Lopulta Merri
kuvitteli tietävänsä mitä tehdään ja meni maahan kesken seuraamisen..
Onneksi sain Merrin tekemään pari kohtuu hyvääkin suoritusta.




Ei kommentteja: