keskiviikko 21. lokakuuta 2020

Kun olet vanha niin selkään sattuu

 Sanottiin mulle kun olin lapsi. Kuulosti kaukaiselta, kukapa lapsena tarkemmin miettisi vanhuutta. 

Nyt olen tarpeeksi vanha, ollut jo jonkun aikaa. Tällä hetkellä on sellainen tilanne, että kävelylenkit kipeyttävät selän. Joskus selkäkipua tuli vain epämääräisistä "työ"asennoista, esim jos kampasin koiraa liian pitkään. Tai polkupyöräilystä. Tai mistä milloinkin. 

Hieman epäilen, että selän ärtymiseen on osittain syynä kengät. Niiden pohjat ovat siis osittain kuluneet eli erikoispohjalliset eivät enää tee tehtäväänsä kunnolla. Lisäksi koska ne ovat kuluneet osin niin mun askellus on helpommin sellaista mikä hajottaa jalan/jalat (kun toinen kipeytyy niin toisella kompensoin ja sekin on kipeä). 

Joskus kauan sitten kirjoittelin ns hiljaisesta kivusta mitä on oik jalassa silloin tällöin. Noh, nykyään sitä on melko usein ja jalkaterä / nilkka on toisinaan myös hieman turvonnut. Silloin kun jalka on tuolla tavoin kipeä niin se jäytää mua kokoajan. Siis hieman vaivaa. Teoriassa ei estä tekemästä asioita, paitsi, että en saa nukuttua kunnolla. 

Muutama viikko sitten päätin, että en juokse enää tänä vuonna, koska jalka oli muussina (se jalkaterä kipu) ja sen jälkeen kun muusseilu lakkasi niin tuli päiväkausia kestänyt "jäytävä jomotus". Tässä sitten kyllästyin ja päätin tehdä jotain asialle. Näinpä ollen soitin apuvalinekeskukseen ja laitoin kenkäasian vireille, se joka viimeksi hoiti mun asioita on siirtynyt eri puolelle joten laittoi mun tiedot jollekin / jonnekin ja sieltä ottavat sitten yhteyttä. En tiedä milloin. Mutta eipä ole omissa käsissä se asia. 

Lisäksi päätin mennä lääkärille. Todella radikaalia. Jalan takia olen viimeksi käynyt lääkärissä alaikäisenä, kun oli säännöllisesti jotain kontrolleja OYS:ssa. Ensin kyselin fb:ssa kavereilta ortopedisuosituksia, mutta lopulta päätin kuitenkin aloittaa kunnallisesta ja näinpä ollen menen ens viikon maanantaina paikalliseen terveys/hyvinvointikeskukseen. Pessimistisenä tuskin tulen hullua hurskaammaksi tuosta lääkärikäynnistä, mutta testataan nyt ... Jos saisin vaikka jotain jytysiä tabuja pahimpiin kipuihin että saisin öisin nukuttua (buranat yms ei auta, viimeksi otin jopa 800mg eikä ollut mitään vaikutusta). 


Ei kommentteja: