lauantai 28. lokakuuta 2017

Monta juttua

Sekalainen seurakunta päänupista jonosta raapusteita blogiin. Nämä voisi tietysti kirjoittaa / lisätä aiempiin bloggauksiin, mutta ... näin tällä kertaa. Teen väliotsikoita, jotta edes vähän pysyisi jokin roti tässä raapustuksessa.

Nosework

Niin. Ne epikset missä käytiin muutama viikko sitten. Siellä oli sisällä tosiaan kolme etsintäaluetta: saviset kukkaruukut (viistoista ruukkua?), pahvilaatikot ja sitten sellainen etsintäaluenurkkaus. Ulkona oli sitten yksi etsintäalue eli ajoneuvoetsintä.

Ne kukkapurkit ja pahvilaatikot menivät ihan höpöksi. Pahvilaatikoissa oli myös muutamassa häiriöhajuja (toisessa joku puukipale ja toisessa hanska). Kiki kyllä oli kiinnostunut purkeista / laatikoista mutta sanoin väärien kohdalla "löytö". Jomman kumman etsinnän aikana Kiki otti häiriötä kun joku tuli halliin just silloin. Eli siellä oli siis yleisöäkin (ei koiria, sentäs). Varmaan ihan hyvä treeni, että on häiriötä, mutta huomasin häiriintyvän itsekin (onneksi oli kyseessä laji missä koira tekee eli mun hässäköinnin ei pitäisi vaikuttaa koiraan - vaikka lukee kait se mun käytöstäkin). No, eipä ne ei-löydöt tuon häiriön piikkiin voi mitenkään silti mennä ;-)

Sitten se varsinainen etsintä alue, johon ei liittynyt purnukoita. Tai oli siellä lattialla jotain esineitä joilla Kiki pystyi tarjoilemaan taas sirkushuveja yleisölle. Koira teki hienosti töitä kokoajan mutta meillä loppui aika kesken. Haju olikin sitten hieman korkeammalla. Kiki oli itseasiassa haukkunut just siinä kohdin, mutta luulin sen muuten vain olevan turhautunut.

Ulkoetsinnässä Kiki oli kiinnostunut peräkärrystä. Kierrettiin se, koira haisteli jotain kohtia enemmän ja joitain vähemmän. Löysi kuitenkin oikean kohdan ts minä älysin sanoa oikeassa kohdin "löytö".


Seuraavat nosetreenit noista epiksistä menivät ihan huippuhyvin. Niistä olen varmaan jo jotain raapustanut blogiin. Tämän viikon maanantain treeneissä kaikki etsintätehtävät sujuivat kans hienosti - tottakait siinä oli myös sitä temppukäytöstä ja ekassa myös hieman haukkumista mutta kun haukku loppu niin koira teki hienosti hommia. Yhtä aluetta Katja joutui meille hieman rajaamaan pienemmäksi kun Kiki alkoi hieman turhautumaan. Rajauksen jälkeen piilo löytyi hyvin. Yks harkka oli taas semmonen "ilmassa oleva" pallero, senkin Kiki löysi jälleen hienosti.

Keskiviikkoaamuna käytiin Kempeleessä ns omatoimitreenimässä erään koulun pihalla. Ulkona esiintyi enemmän taas haukkumista ts Kiki häiriintyi monesta seikasta, Kempeleen halliin se on jo enemmän tottunut - tai tottunut siihen tiettyyn treeniporukkaan ja suljetussa tilassa helpompi keskittyä tekemiseen. Mutta siis selviityi se silti kaikista harjoituksista ihan hyvin. Homma aloitettiin sillä, että jokainen teki yhden treenin. Mä käytin hajupiiloksi pientä läpinäkyvää muovikoteloa joita saatiin muutama Katjalta eräissä treeneissä jokin viikko takaperin. Sinne putkiloon on hyvä piilottaa puolikas topsypuikko. Mulla vain sattui harmillinen moka kun tein sitä piiloa, eli eiköhän tippa tippunut muuallekin siitä hajupullon pipetistä kuin mitä siihen topsypuikkoon. Mutta minne? No homma selvisi sitten hyvin kirkkaasti silloin kun muut koirat olivat treenimässä kyseistä aluetta. Että noloa ja ärsyttävää (tämän takia en tehnyt ainuttakaan piiloa kesäisissä Martsan treeneissä - ja tämän takia en meinannut alkaa harrastamaan koko lajia).

Jokainen koira kävi ns nollakoirana tekemässä sen oman alueen ensin. Sitten tehtiin järjestyksessä yks alue kerrallaan. Se joka oli laittanut piilon ko alueelle niin kertoi minkäkokoiselta alueelta etsitään jne. Ensin oli pahvilaatikot (pizzalaatikoita). Hetken toikkaroinnin jälkeen Kiki päätyi oikealle laatikolle. Ainiin, koska otin kuvia niin tiesin aina koiran kanssa alueelle tullessani jo, että missä se haju oli (koira ei tokikaan tiennyt).

Pari seuraavaa aluetta Kiki löysi ihan hienosti. Viimeiseltä alueelta oli hajutäppä häipynyt jossain välissä, eli sitä ei käynyt tekemässä kuin yks tai kaks koiraa. Siitä en enää ottanut kuviakaan sitten (akku loppu kamerasta plus mun sormet alko olla jo aika kylmät). Sellainen jännä yksityiskohta, että kun Katja kävi hakemassa meidän alueelta sen muoviputkilon pois ja laittoi sen puuaidan päälle, mulle talteen otettavaksi siitä ohimennen. Just kun olin katselemassa, että missä se on, niin Kiki bongas sen mulle. Käytännönhyötytreeni oli se siis :-)


Toko

Tiistain tokot. Tehtiin ruutua. Ensimmäistä kertaa. Kosketusalustan avulla. Kiki syöksyi sinne vauhdilla (muutamien metrien päästä, oisko jotain 5-7 m ollu ?), ja kun kosketti alustaan niin kehuin ja koira ryntäs takaisin mun luo palkattavaksi eli leluun kiinni. Mutta että koiran pitäisi pysähtyä siihen alustalle. Että miten se tuolle elohiirelle opetetaan. No joku napakka käsky ja palkan heitto. Namista koira kiihtyi liikaa joten lelun heittoa. Piti hieman treeniä ts ottaa toistoja jotta muistin sekä heittää lelun oikea-aikaisesti oikealla tavalla ja sanoa sen käskyn ;-) Käskynä "sei". Tässä vaiheessa kosketusalusta oli otettu pois sieltä ruudusta. Turhaa ruutua sotkea vielä asiaan. (ainiin joo, jollain ruutulähetyksellä Kiki kiersi niitä ruututolppia ... ) Kiki tarjosi hienosti kyllä sitä alustalle menoa, ja kun mut saatiin tekemään asiat järkevällä tavalla niin koirakin teki jopa sen stopin. Eli hyvä treeni.

Ainiin. Mietin myös sitä kosketusalusta sanaa, että a)tunnistaako koira sitä b)onko se vähän kumma (pitäisikö se vaihtaa ja pitääkö sitä sanaa käyttää sitten ruudun käskysanana?). Sanahan on furette. (se on japania [koskea (jap.) furete *käsky/kehoitus -muoto].

Liikkeestä maahanmenoa kerrattiin. Kikillä edelleen hyvä maihinmeno. Siihen alettiin tekemään kestoa. Käytäntö osoitti, että kun mun käsi meni/menee taskuun niin koira liikkuu. Tätä piti veivata hetki, jotta saatiin koira uskomaan, että sen kannattaa pysyä maassa jotta se saa palkan. Kyllä siinä sitten onnistuneitakin toistoja saatiin aikaiseksi. Että sinällään hieno homma, että saatiin asia hieman etenemäänkin, mutta on ne vain pieniä hitusia ne meidän etenemiset (hituset tuntuivat minusta silti isoilta asioilta :-D).

Tehtiin myös paikkamakuuta. Taas Kikille namimunaetupalkka. Kun koira rauhassa niin vapautus palkalle. En voinut juur liikkua enkä kovinkaan kauas mennä koirasta. Tämä asia edistyy hitaaaaaasti.

Luoksetulotreenissä superjännittävyyttä kun mun piti jättää Kiki istumaan yksinään ilman hihnassa roikkumista. Joo, no ei tod siksi aikaa että oltaisiin luoksari tehty. Vaan siis ihan vain niin, että koira istui ja mä siirryin sen eteen seisomaan ja siitä takaisin koiran sivulle. Ja se kesti sen - jee! Sitten kun tehtiin se varsinainen luoksari ja otin koiralta hihnan pois ja Katja piti koiraa, niin kun olin kävellyt hallin toiseen päähän ja kutsuin koiraa niin se tuli vauhdilla! ja huusi jotain samalla (ehkä suurinpiirtein "älä jätä mua, mä tuleeeeeeeeeeeeeeeeeen!")

Itsekseen reenittiin etuistumista (se noudon esitreeni), takapalkkailua (ihan hiton vaikeeta), pertsaa, ryömimistä, rauhoittumista ja ehkä jotain muutakin mitä en nyt muista.


Sali

Aiheesta omakunnonkohotus kerrottakoon, että olen yhdistellyt aiempia saliohjelmiani. Ts ottanut molemmista jotain mitä olen näinä muutamana kertana tehnyt kun olen tänä syksynä siellä käynyt. Toissakerralla otin siihen jalkojenojennus laitteeseen mukaan sen väliohjelman eli 5kg painon kanssa tehdyt kyykyt (tuo on sellainen sarjasydeemi eli näitä vuoronperään ...). Plus uusina oon kokonaan käynteihini ottanut mukaan kolme uutta jalkojen kidutuslaitetta (yks niistä saattaapi olla nimeltään jalkaprässi). Lähes joka käynnin jälkeen seuraavana päivänä on ollut joku osa kropasta kipeä, yleensä eri paikka kuin aiemmilla kerroilla. Tällä kertaa on ollut kyljet hellänä, en tiedä mitä mä kyljilläni olen tehnyt :-D (viimeks kyl tein ekaa kertaa, tälle syksyä, punttitangon nostoa (istualteen tehtävä liike) - mutta en mä tiedä miten se kylkiin liittyy).


Ei kommentteja: